“From Blindness to Seeing“: participação no podcast PICT Voices

Burghard Baltrusch, diretor da Cátedra Internacional José Saramago, participou no episódio 22 de PICT Voices, um dos podcasts do Paris Institute for Critical Thinking, numa conversa "desde" Ensaio sobre a Cegueira "até" Ensaio sobre a Lucidez sobre temas de atualidade, e não só, conduzida por Kristof K.P. Vanhoutte.

PICT Voices é "an interview series conducted by PICT faculty with notable members of the broader PICT community. Our goal is to present our community with a variety of voices across the spectrum of the humanities and critical, creative thinking. To achieve this, we will interview a broad spectrum of thinkers ranging from scholars to journalists".

Com a obra e a trajetória de José Saramago como ponto de partida, a entrevista passa inevitavelmente pela crise sanitária, mas também pelo feminismo, o colonialismo, o especismo, a literatura, a filosofía, a política, a história e a crise climática entre muitos outros temas:

"Saramago often said that Blindness was criticizing and unmasking a rotten and disengaged society, and that this rottenness is because we, as Western societies, became increasingly blind; because instead of tackling the big problems, we preferred to see less."

O programa completo está disponível no Youtube e na Soundcloud:

Publicado, 26/01/2021

Burghard Baltrusch